2025. március 1-jén megjelent az MSZ EN ISO 3691-4:2023 Ipari targoncák. Biztonsági követelmények és igazolásuk. 4. rész: Vezető nélküli ipari targoncák és rendszereik (ISO 3691-4:2023) szabvány magyar nyelvű változata, melynek kidolgozását az Országos Emelőgépes Egyesület támogatása tette lehetővé.

A szabvány a vezető nélküli ipari targoncák (pl. vezető nélküli jármű, autonóm mobil szállítórobot, robot, önvezető kézikocsi, automatizált platformjármű stb.), valamint rendszereik biztonsági követelményeit és azok igazolásának módjait határozza meg. Miközben figyelembe veszi a legkorszerűbb technológiákat pl. a virtuálisütköző-technológia, hibrid üzemmódú targoncák stb. A szabvány értelmezésében a vezető nélküli ipari targonca olyan gépi hajtású targonca, amelyet automatikus működésre terveztek, és amely csak egy nagyobb rendszer része. A vezető nélküli targoncarendszer tartalmazza a vezérlőrendszert, amely lehet a targonca része és/vagy attól elválasztott, továbbá a kényszerpályás vezetőeszközöket és a hajtórendszert, viszont a szabvány nem foglalkozik az energiaforrások követelményeivel.
Az MSZ EN ISO 3691-4:2023 alkalmazható azokra a vezető nélküli ipari targoncákra is, amelyek rendelkeznek:
|
➢
|
|
automatikus üzemmódokkal, amelyek kezdeményezéséhez vagy engedélyezéséhez a targoncavezető beavatkozása szükséges;
|
|
➢
|
|
egy vagy több utas szállításának képességével (amely utasok nem számítanak sem kezelőnek, sem targoncavezetőnek);
|
|
➢
|
|
további kézi üzemmódokkal, amely lehetősséget ad a targoncavezetőnek a targonca kézi működtetésére; vagy
|
|
➢
|
|
karbantartási üzemmóddal, amely engedélyezi a targonca funkcióinak kézi működtetését karbantartási okokból.
|

A vezető nélküli targoncák esetében kiemelt szerepet kap a működési tér állapota, amelynek jelentős hatása van a biztonságos működésre. A működési tér előkészítésével az A melléklet foglalkozik.
A szabvány nem vonatkozik a kizárólag mechanikai berendezések (sínek, vezetőelemek stb.) vezette targoncákra, valamint a távvezérelt targoncákra, amelyek nem számítanak vezető nélküli targoncáknak, valamint nem vonatkozik egyes jelentős veszélyekre, úgymint a zajra, a rezgésre, az ionizáló, valamint nem ionizáló sugárzásra, a lézersugárzásra, a kereskedelmi tájékoztató anyagokra (kereskedelmi dokumentumokra) és a mobil gépezetek által továbbított rezgések meghatározására.
A szabvány nem tartalmaz a targonca által vontatott pótkocsi(k)ra és az emelhető kezelőhellyel mozgó targoncákra vonatkozó biztonsági követelményeket, valamint nem vonatkozik a közzététele előtt gyártott targoncákra.
A szabvány előzményéhez (MSZ EN ISO 3691-4:2020) képest a főbb változások a következők:
|
➢
|
|
az Alkalmazási területet aktualizálták egy felsorolással, amely tartalmazza a nem érintett jelentős veszélyeket;
|
|
➢
|
|
a Rendelkező hivatkozásokat aktualizálták, hogy tartalmazza a dokumentumok legutóbbi kiadásait;
|
|
➢
|
|
a 3. fejezethez hozzáadták az „aktív érzékelőmező” és a „működésleállítás” szakkifejezéseket;
|
|
➢
|
|
a 4., az 5. és a 6. fejezeteket és az A, a B és a C mellékletet aktualizálták, valamint a 4.1.16–4.1.27. szakaszokat új követelményekkel egészítették ki;
|
|
➢
|
|
a biztonsági követelmények igazolásának az E mellékletben szereplő felsorolásait újraszövegezték.
|
Kámán Gergely
2025. március