Az előszabvány a nemzeti szabványrendszer része. Az előszabvány előre mutató, az innovációs folyamatok, a hazai és az európai jogi szabályozás szándékai következtében a közeljövőben várható, hazai – gyakran európai/nemzetközi – szinten közismert és „szabványérett", véglegesítésre váró követelményeket tartalmaz.
Kiadásának célja az alkalmazása miatt szükséges, valós innovációs igények felmérése (megvalósítása), követelményrendszerének előzetes összehangolása a közeljövőben várható jogalkotói szándékokkal. Alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai alapján, egyszerű és rövid idejű eljárás eredményeképpen az előszabvány elveszíti az „elő" szótagot és magyar nemzeti szabványként (MSZ) él tovább.
Az előszabvány jogi relevanciája:
Az előszabvány és az MSZ alkalmazása teljes mértékben azonos a jogalkalmazás, a jogalkalmazó szempontjából/szemszögéből. Kidolgozásakor nem csak a hatályos jogszabályi előírásokat, hanem a várható hazai és európai jogalkotó szándékot is figyelembe kell venni. Ennek megfelelően ugyanaz vonatkozik az előszabványra is, ami a nemzeti szabványosításról szóló 1995. évi XXVIII. törvény 6. §-a szerint a szabványra:
„6. § (1) A nemzeti szabvány alkalmazása önkéntes.
(2) Műszaki tartalmú jogszabály hivatkozhat olyan nemzeti szabványra, amelynek alkalmazását úgy kell tekinteni, hogy az adott jogszabály vonatkozó követelményei is teljesülnek."
Jogszabályi kapcsolat esetében tehát az előszabvány alkalmazásakor is (előírásai betartásával) – a szabvány alkalmazásával megegyező módon – vélelmezni kell a jogszabálynak való megfelelőséget, miközben maradéktalanul érvényesül az előszabvány rendeltetése szerinti előremutató rendező hatása, a tudástranszfer és az innováció magas szintű támogatása.
Az előszabvány hasonló szerepet tölt be, mint pl. az Európai Szabványügyi Bizottság által kiadott CEN/TS szabvány jellegű dokumentum (TS = műszaki specifikáció), melyre rendeletekben/irányelvekben is hivatkoznak pl:
2015/962 rendeletben
„(11) A harmonizált és fennakadásmentes valós idejű forgalmi információs szolgáltatások kiépítése céljából a tagállamoknak az európai és nemzetközi szabványügyi szervezetek által nyújtott meglévő műszaki megoldásokra és szabványokra kell támaszkodniuk – mint például a DATEX II (CEN/TS 16157 és annak továbbfejlesztett verziói), illetve az ISO szabványok.”;
131/2014/EU rendeletben
A CEN/TS 15621, mint analitikai módszer került megadásra;
Egyéb szabályozásokban
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX:52016DC0553