Az Európai Szabványügyi Bizottság (CEN) két új munkaértekezleti megállapodást (CWA-t) tett közzé nemrégiben: CWA 18175:2025 és CWA 18176:2025. A dokumentumok célja az útkarbantartás fejlesztése – az úthasználók és a karbantartó személyzet biztonságának növelésével, a karbantartási folyamatok hatékonyságának javításával és a forgalom fennakadásának csökkentésével, a robottechnológia és az intelligens döntéstámogató eszközök segítségével.
A hatékony útkarbantartás érdekében több tevékenységet rendszeresen veszélyes körülmények között kell végezni. Ezeket a karbantartási feladatokat hagyományosan kizárólag tapasztalt útkezelők végzik, mivel ezek a műveletek a legveszélyesebbek közé tartoznak. A CWA 18175:2025 Road maintenance operations guided by XR technologies combined with a robotic modular platform (XR-technológiák által irányított és moduláris robotplatformmal kombinált útkarbantartási műveletek) iránymutatást ad egy átfogó keretrendszer kialakításához, amelyet a különböző útkarbantartási tevékenységek automatizálására terveztek, ezáltal a veszélyes feladatok ember-robot együttműködéssé alakíthatók át. Ez a keretrendszer egy moduláris robotplatformot, egy robotrendszert, érzékelési algoritmusokat és az útkezelőket támogató XR-alkalmazásokat tartalmaz.
A robot végzi a legnehezebb és legveszélyesebb feladatokat, míg az útkarbantartó személyzet a rendszer felügyeletére és irányítására összpontosít a felhasználóbarát XR-alkalmazásokon keresztül. Következésképpen csökken az ilyen műveletekhez szükséges személyzet létszáma, javul a hatékonyság, és csökken a végrehajtási idő.
Az európai úthálózat nagy része 1960 és 1970 között épült, és mintegy 50 éves élettartamra tervezték. Ez azt jelenti, hogy mára az útjaink jelentős része elavult. Az elkövetkező években a közúti infrastruktúra-beruházások a közúti eszközök intelligens megoldásaira fognak összpontosítani. Olyan technológiákra van szükségünk, amelyek gyorsak, hatékonyak, biztonságosak és megbízhatók. Az innovatív monitoringtechnológiák és érzékelők alkalmazásával nagy mennyiségű adat válik elérhetővé a közúti infrastruktúra állapotáról. Ezen adatok elemzése lehetővé teszi lényeges információk kinyerését, amelyek felhasználhatók a döntéshozatalkor. Ezért a döntéstámogató rendszerek fejlesztése az autópálya-karbantartás tervezéséhez fontos céllá válik.
A CWA 18176:2025 Decision Support System for highway maintenance planning (Döntéstámogató rendszer az autópályák karbantartásának tervezéséhez) leírja az útkarbantartási döntéstámogató rendszer fő funkcióit, jellemzőit, elemeit és információáramlását, emellett javaslatot tesz a megvalósításra. A rendszer célja az állapotelemzés, a karbantartási tevékenységek rangsorolása, valamint karbantartási tervek és munkarend ajánlása olyan adatok elemzése alapján, mint az infrastruktúra (utak, hidak, alagutak, biztonsági elemek stb.) állapota, a forgalmi adatok és a korábbi karbantartási tevékenységekre vonatkozó információk.
A dokumentumok magyar nyelvű változatának kidolgozásához az MSZT várja azon cégek, szolgáltatók, szervezetek stb. jelentkezését, akik az MSZT-vel együttműködve támogatnák a dokumentum(ok) magyar nyelvű kiadását – segítve ezzel az egységes értelmezést. A támogatással kapcsolatban további információkért, kérjük, keressen bennünket a szabvtit@mszt.hu elérhetőségen.
Zajdon Anna
2025. március