Önjáró, változtatható gémkinyúlású targoncák
2024. szeptember 1-jén megjelent az MSZ EN ISO 3691-2:2023 Ipari targoncák. Biztonsági követelmények és igazolásuk. 2. rész: Önjáró, változtatható gémkinyúlású targoncák (ISO 3691-2:2023) szabvány magyar nyelvű változata.
Az MSZ EN ISO 3691-2:2023 megadja az MSZ ISO 5053-1 szerinti önjáró, változtatható gémkinyúlású targoncákra és változtatható gémkinyúlású konténermozgató/konténerrakodó targoncákra vonatkozó biztonsági követelményeket és ezek igazolásait, amelyek emelővillákkal vagy normál ipari használatra alkalmas beépített teherkezelő eszközökkel vannak felszerelve.
A szabvány értelmezésében a villákat és a beépített szerelékeket a targonca részének kell tekinteni, míg a villatartóra vagy a villára szerelt cserélhető szerelékeket/berendezéseket/szerszámokat nem. Mindemellett ez a szabvány az olyan cserélhető berendezések esetében, amelyeket a targoncavezető szerelt fel a targoncára annak érdekében, hogy megváltoztassa a targonca funkcióját, vagy új funkciót rendeljen hozzá, a következőkhöz határoz meg követelményeket:
- az illesztőegység;
- a targoncavezető védelme a zúzódási és nyíródási veszélyektől az általános kezelői helyzetében;
- az üzemeltetési és karbantartási utasítások;
- a terhelési diagramok;
- a megjelölés;
- a szállítására vonatkozó intézkedések; és
- a visszajelző lámpák a konténeremelő keretekhez.
Az MSZ EN ISO 3691-2:2023 nem alkalmazható a következőkre:
- a változtatható gémkinyúlású terepjáró targoncákra;
- a változtatható gémkinyúlású, terepjáró konténermozgató targoncákra;
- az ISO 20297-1 szerinti teherautóra rögzíthető targoncákra;
- az elsősorban földmozgatásra tervezett gépekre (például homlokrakodók és földtolók), még akkor sem, ha a tolólapok emelővillákkal vannak helyettesítve;
- az olyan gépekre, amelyek esetében a teher szabadon mozoghat minden irányban.
Az előzményhez képest a főbb változtatások a következők:
- az Alkalmazási terület kivételeit és korlátozásait pontosították;
- az európai regionális követelményekre vonatkozó hivatkozásokat aktualizálták;
- a vezérlés működtetéséhez szükséges általános vezetői testhelyzetet meghatározó követelményeket kiegészítették;
- a targoncavezető tömegét aktualizálták;
- a targonca módosításával kapcsolatos információkat aktualizálták;
- az igazolási módokat az új C melléklet tartalmazza.
Ezen szabvány nem alkalmazható a közzététele előtt gyártott targoncákra.
Kámán Gergely
2024. szeptember