Kézi erővel működtetett, rakfelületes ipari targoncák (kézikocsik)
2024. január 1-jén megjelent az MSZ EN 1757:2022 Ipari targoncák biztonsága. Kézi erővel működtetett, rakfelületes ipari targoncák szabvány magyar nyelvű változata, melynek kidolgozását az ÉMI-TÜV SÜD Kft. támogatása tette lehetővé.
A kézi erővel működtetett, rakfelületes ipari targonca legalább 2 tengelyen legalább 3 kerékkel felszerelt, nem emelhető rakfelületű és egy vagy akár több rakodófelületű targonca, amelyet a gyalogos kezelő, fogantyúval vagy kormányrúddal, sima, egyenletes, kemény felületen kézzel tolhat, húzhat és kormányozhat, a terhek egyik helyről másik helyre való mozgatása érdekében.
A szabvány az általános felhasználásra szánt, legfeljebb 500 kg névleges terhelhetőségű, kézi erővel működtetett, rakfelületes ipari targoncákra vonatkozik. A dokumentum a műszaki követelményeket tárgyalja, hogy minimalizálja a C mellékletében felsorolt azon veszélyeket, amelyek a gyártó előírásai szerinti üzembe helyezés, üzemelés és karbantartás során alakulhatnak ki.
Az MSZ EN 1757:2022 nem vonatkozik az MSZ EN 1929 szabványsorozat szerinti bevásárlókocsikra, az MSZ EN 12674 szabványsorozat szerinti gördíthető rakományképzőkre, valamint az olyan targoncákra, amelyeket gépi hajtású járművekkel vontatnak.
A zajjal, rezgéssel, láthatósággal és a statikus elektromossággal kapcsolatos veszélyekre a dokumentum nem tartalmaz előírásokat.
A szabvány nem határoz meg kiegészítő követelményeket a következőkre:
— nehéz körülmények közötti üzemre (pl. szélsőséges környezeti körülmények: hűtőházak, magas hőmérséklet, korróziót okozó környezet, erős mágneses tér);
— a különleges szabályok alá tartozó üzemelésre (pl. potenciálisan robbanóképes közegek);
— az olyan terhek mozgatására, amelyek jellegüknél fogva veszélyes helyzetet idézhetnek elő (pl. olvadt fém, savak/lúgok, sugárzó anyagok, különösen törékeny terhek);
— az összeszerelés, szállítás, üzemen kívül helyezés és selejtezés közben előforduló veszélyekre;
— a targoncák élelmiszerekkel való közvetlen érintkezésére;
— lejtőn vagy nem egyenletes, kemény felületen való üzemelésre;
— különleges felhasználásra tervezett targoncákra (pl. kórházakban zsúrkocsiként használt targoncák);
— függesztett vagy tolóajtóval szerelt targoncákra.
A szabvány előírásai a közzététele után gyártott targoncákra vonatkoznak.
A dokumentum az MSZ EN 1757-3:2003 helyébe lép.
Az előző kiadáshoz képest a műszaki változtatások a következők:
— az alkalmazási terület tartalmát a 3.1. szakaszban meghatározott, legfeljebb 500 kg névleges terhelhetőségű (az előző kiadásban 1000 kg), kézi erővel működtetett, rakfelületes ipari targoncákra módosították;
— példákat adtak meg a gépi hajtású járművekkel vontatott szállítójárművekre;
— meghivatkozták az EN ISO 3691-1:2015-öt (lásd magyar nyelven az MSZ EN ISO 3691-1:2015-öt és az MSZ EN ISO 3691-1:2015/A1:2020-at), valamint az ISO 5053-1-et (a magyar nyelvű változat kidolgozása folyamatban van);
— a 3.1. és a 3.2. szakasz meghatározását felülvizsgálták;
— a 3.5. szakaszt (kezelő) törölték;
— a kormányrúdon, a mindkét kéz számára szükséges minimális helyet 200 mm-re módosították [összhangban az EN ISO 3691-5-tel (lásd magyar nyelven az MSZ EN ISO 3691-5:2016-ot és az MSZ EN ISO 3691-5:2015/A1:2020-at)];
— aktualizálták az Irodalomjegyzéket.
Kámán Gergely
2024. január