A vasúti járművek és alkatrészeik ragasztása – Megjelent az MSZ EN 17460 magyar nyelven
A múltban a vasúti járművek és alkatrészeik gyártása során nagyrészt acél- és alumíniumötvözeteket használtak. A gyártáshoz és az összeszereléshez csavarozási, szegecselési és hegesztési eljárásokat alkalmaztak.
Az elmúlt évtized rohamos technológiai fejlődése új anyagok, pl. kompozitok használatát tette lehetővé. A hagyományos összeszerelési módszerek viszont nem feltétlenül alkalmasak ezekhez az anyagokhoz.
Ennek okán bizonyos vasúti járművek és alkatrészeik gyártásához elengedhetetlen lehet a ragasztás nemcsak a kompozitok, hanem az acél- és alumíniumötvözetek, valamint az üveg és más anyagok esetében is.
A végleges ragasztott kötések minőségének és integritásának igazolására nehezen alkalmazhatók a hagyományos ellenőrzési és vizsgálati technikák, például a roncsolásmentes vizsgálat. Alapvető fontosságú, hogy a szerelvények és az alkatrészek ragasztott kötéseinek minőségét és ellenőrzését megfelelő folyamatirányítási eljárással kezeljék a lehető legjobb szinten.
A december 1-jén magyar nyelven megjelent MSZ EN 17460:2022 célja, hogy megfelelő keretet, valamint további részleteket nyújtson a vasúti járműveken és azok alkatrészein végzett ragasztási és tömítési tevékenységhez, illetve a ragasztott kötések kivitelezéséhez.
A szabvány magyar nyelvű kiadásának elkészítéséhez a Stadler Szolnok Kft., a Magyar Hegesztéstechnikai és Anyagvizsgálati Egyesülés és az SVV Praha, s.r.o. járult hozzá.
Antal Andrea Zsuzsa
2023. december