A logisztikai szektor törekvései a nettó nulla kibocsátásra
A logisztikai és áruszállítási szektor a globális szén-dioxid-kibocsátás több mint egyharmadáért felelős, így számos fejlett országban ez a legnagyobb kibocsátó ágazat. Ez az arány folyamatosan nő, 2021-ben az ágazat tevékenysége 7,7 gigatonna (Gt) szén-dioxid-kibocsátással járt, ami 8%-os növekedés a járványügyi intézkedések feloldása óta. Ma a világ teljes éves CO2 kibocsátása körülbelül 35 Gt.
A világ nettó nulla célkitűzéseinek eléréséhez a szállítási szektornak körülbelül 20%-kal, 6 Gt alá kell csökkentenie kibocsátását 2030-ra úgy, hogy az előrejelzések szerint a globális kereskedelem iránti igény növekedése várható.
A 2023 januárjában, Davosban tartott Világgazdasági Fórum éves találkozóján új útmutatót adtak ki a logisztikai ágazat nettó nulla kibocsátási törekvéseinek támogatására.
Az útmutató kiemeli az új, kidolgozás alatt álló ISO 14083 [ISO/FDIS 14083 Greenhouse gases. Quantification and reporting of greenhouse gas emissions arising from transport chain operations (Üvegházhatású gázok. A szállítási lánc műveleteiből származó üvegházhatású gázok kibocsátásainak számszerűsítése és jelentéstétele)] szabvány hasznosságát és előnyeit, amely az első egyetemes módszert kínálja a logisztikai kibocsátások elszámolására.
A GLEC (Global Logistics Emissions Council, Globális Logisztikai Kibocsátási Tanács) által kiadott keretmódszertan és a megjelenő ISO 14083 szabvány egymást kiegészítve segítik a logisztikai szektor globális kibocsátásainak következetes számítását és jelentéstételét.
Az ISO 14083 mind a személy-, mind a teherszállításra vonatkozik. A szabvány melléklete ágazatspecifikus útmutatásokat ad olyan területeken, mint például a hajókategóriák, a kibocsátási intenzitási értékek, valamint a belvízi szállításra vonatkozó kidolgozott számítási példák.
Forrás: www.iso.org
Antal Andrea Zsuzsa
2023. február