Fogyasztói segítség az internetes feltételek megértéséhez – Új bizottság
Az internethasználók körében gyakori és elfogadott jelenség a hosszadalmas és egy átlagfelhasználó számára keveset jelentő jogi szöveg – a szerződési feltételek – olvasás nélküli elfogadása. De mit tehet egy felelős szervezet, ha az a célja, hogy a vevői tényleg felelős döntést hozzanak a kattintás előtt? Az ISO legújabb bizottsága pont ezzel foglalkozik.
2021 nyarán brit vezetéssel megalakult az ISO/PC 335 Iránymutatás a szervezetek számára az online szerződési feltételek fogyasztói megértésének növelésére (Guidelines for organizations to increase consumer understanding of online terms and conditions), mely segíti az online felülettel rendelkező felelős vállalatokat abban, hogy vevőik számára érthető szerződési feltételeket fogalmazzanak meg. Az útmutatást alkalmazó szervezetek célja az lehet, hogy növeljék a fogyasztói bizalmat és az átláthatóságot.
Az útmutató hasznosítható bármely szervezet által, elősegítve azt, hogy a fogyasztó tájékozott legyen és felelős döntést hozhasson a termékek vásárlásakor, a szolgáltatások vagy digitális tartalmak megrendelésekor, és elkerülhető legyen a félreértés a feleslegesen komplex feltételek miatt. A felmérések szerint egy átlagos személy évente 76 munkanapot töltene el, ha minden szerződési feltételt végigolvasna internetes vásárlásai során.
Magyarországon az MSZT-n keresztül van lehetőség bekapcsolódni a szabványok kidolgozásába, amint a munka beindul. A téma érdekes lehet minden, a folyamatban érintett szervezet számára, mint például jogi cégek, bármely internetes felületet üzemeltető vállalkozás, de akár a fogyasztók érdekeit képviselő szervezetek, a szabályozásban érintett kormányzat számára is.
További információkért vagy a munkába való bekapcsolódás igénye esetén kérjük, keresse Krantz Domokos főosztályvezető-helyettest a Szabványosítási Titkárságon, a szabvtit@mszt.hu e-mail-címen.
Krantz Domokos
2021. július