E-sport és online játékok – Új bizottság
Az e-sport és az online játékok világa a szabványosítás számára új terület. Az iparág világszinten felívelőben van, értéke meghaladja az 1 milliárd dollárt; az e-sportok szakértői – becslések alapján – a 2020–2027-es időszakra évente mintegy 25%-os növekedést prognosztizálnak. Az ISO a DIN-nel együttműködve márciusban konferenciát is rendezett a témáról (https://www.iso.org/iso-din-e-sports.html), melynek eredményeként megindult a szabványügyi szerveződés a területen.
A játékokkal foglalkozó ISO/TC 83 bővítené működési területét, igény szerint új munkacsoportot alakítana, amely az e-sportokkal foglalkozna.
A világszinten vezető szerepet vállaló Kína pedig új műszaki bizottság létrehozását javasolta, mely alapvetően a játékipar definícióit tisztázná, javasolt címe: Online game terms. Ennek része lenne az e-sport fogalomkészlete is. A konferencia egyik konklúziója, hogy ez a terület a leginkább érett a szabványosításra, a résztvevők leginkább a kulturális problémák áthidalására érezték alkalmasnak a nemzetközi szabványosítást. A definíciók tisztázása lehetővé tenné a szabályozások egységesítését is; továbbá a viselkedési normák lefektetése is megoldást jelenthet a jelen lévő problémák megoldásában.
Az új bizottság létrehozásáról szóló szavazás július elején zárul, addig várjuk az érdekelt felek jelentkezését a szavazási álláspont kialakításához. Az MSZT-n keresztül magyar részről is van lehetőség bekapcsolódni a szabványok kidolgozásába, amennyiben a munka beindul. A téma érdekes lehet minden, a folyamatban érintett szervezet számára, mint például játékkiadók, versenyszervezők, csapatok, tudósítók, szponzorok, de akár játékosok vagy nézők érdekeit képviselő szervezetek, a szabályozásban érintett kormányzat számára is.
További információkért vagy a munkába való bekapcsolódás igénye esetén kérjük, keresse Krantz Domokos főosztályvezető-helyettest a Szabványosítási Titkárságon, a szabvtit@mszt.hu e-mail-címen.
Krantz Domokos
2021. június