A virtuális valóság oktatásban való alkalmazása
A Covid19-járvány világszerte sok millió ember oktatási szokásait változtatta meg. Az online oktatás általánosan elterjedtté vált. Az innovatív technológiák, például a virtuális valóság (VR), átalakíthatják az oktatást a valós világ élményeinek (mint például a kirándulások) szimulálásával.
A VR-technológia számos kérdést vet fel az egészséggel és a biztonsággal kapcsolatban, mint a testi kényelmetlenség, látási gondok, fényérzékenység és egyebek. Az ISO nemrégiben olyan műszaki jelentéseket (TR) tett közzé, amelyek célja ezeknek a kérdéseknek az oktatási környezetben való megoldása és az ilyen technológiák hatékony, biztonságos működésének elősegítése.
ISO/IEC TR 23842-1 Informatika a tanulás, oktatás és képzés számára. Emberi tényezőkre vonatkozó irányelvek a virtuális valóság tartalmához. 1. rész: A VR-tartalom használatának megfontolásai részletesen bemutatja, hogy a felhasználóknak mit kell figyelembe venniük a VR-tartalom fogyasztásakor az oktatási és képzési szektorban. Segít csökkenteni a valós és a virtuális világ közötti zavarokat, és segíti a tanulókat a technológia hatékony használatában.
ISO/IEC TR 23842-2 Informatika a tanulás, oktatás és képzés számára. Emberi tényezőkre vonatkozó irányelvek a virtuális valóság tartalmához. 2. rész: A VR-tartalom készítésével kapcsolatos megfontolások szabvány segít a tartalomkészítőknek azáltal, hogy felvázolja az egészséggel és a tanulással kapcsolatosan figyelembe veendő szempontokat a termék fejlesztése során.
Jaeuk Eu, a műszaki jelentéseket kidolgozó szakértői csoport projektvezetője elmondta, hogy a VR fejlesztésének sebességét figyelembe véve számíthatunk arra, hogy e dokumentumok értékes és széles körben használt eszközök lesznek az oktatási szektorban. Ezért fontos, hogy az egészségügyi szempontokat is figyelembe vegyék.
„A virtuális és a valós világ megkülönböztethetetlensége például társadalmi problémákhoz vezethet, mint a reset szindrómához, ahol a felhasználók összekeverik a kettőt.”
„Mivel arra számítunk, hogy a virtuális valóságot egyre többször használják az iskolákban, elengedhetetlen a biztonsági irányelvek (guidelines) betartása. Az ISO/IEC TR 23842 éppen ezt a célt szolgálja, tartalmazva azokat az emberi tényezőket, amelyeket a felhasználóknak és a fejlesztőknek figyelembe kell venniük a biztonságos használat érdekében.”
Az ISO/IEC TR 23842 1. és 2. részét az ISO és a Nemzetközi Elektrotechnikai Bizottság (IEC) közös műszaki albizottsága az ISO/IEC JTC 1/SC 36 dolgozta ki, melynek titkárságát a KATS, az ISO koreai tagszervezete látja el.
Forrás: Az ISO honlapja
Nagy Gábor
2021. február