Környezetbarát eszköz az elektromos roller?
2018-ban megjelent az IEC 60335-2-114 Háztartási és hasonló jellegű villamos készülékek. Biztonság. 2-114. rész: Lúgos vagy egyéb nem savas elektrolitokat tartalmazó telepeket magukban foglaló, önegyensúlyozó, személyszállító eszközök kiegészítő követelményei című szabvány, azonban párhuzamos európai bevezetése elakadt, sőt le is állt.
A szabvány a segway (önegyensúlyozó, kétkerekű, elektromos meghajtású közlekedési eszköz), az elektromos kerékpár, az elektromos roller, az elektromos gördeszka, a hoverboard (önegyensúlyozó elektromos roller) villamos üzemi biztonságával (tehát nem a használatára vonatkozó előírásokkal) foglalkozott volna, de a szabványt gondozó európai szabványosító bizottság a Kisfeszültségű Irányelvhez való harmonizáltsági problémák miatt kérte a szabványtervezet törlését. Egyelőre nem lesz európai szabvány ezen a területen.
Néhány évvel ezelőtt gyakran lehetett találkozni Budapest útjain Budapest szépségeit segwayen felfedezve közlekedő turisták csapataival. Azután a belvárosból (pontosabban a gyalogutakról és gyalogos övezetekből) kitiltották őket a sörbike-okkal (négykerekű, többszemélyes kocsmabicikli) és a riksákkal együtt. Emiatt és a veszteséges üzemeltetés miatt hamarosan eltűntek a főváros útjairól. Most viszont hódít az új őrület, az elektromos roller.
A kezdeti elképzelések szerint az e-roller az új megoldás a városi közlekedésben a környezetszennyezés csökkentésére, a fenntarthatóságra, ráadásul minden bajra jó: összeköti a szétesett közösségeket és élhetővé teszi a benzingőzben fuldokló városokat. Az ezzel való közlekedés váltja ki a gépjárművek használatát a zsúfolt belvárosokban, csökkenti a tömegközlekedés terheltségét.
Azonban az elektromos rollerek a „közhiedelemmel” ellentétben nem járulnak hozzá a környezet védelméhez a német szövetségi környezetvédelmi hivatal, az Umweltbundesamt (UBA) honlapján közzétett tanulmány szerint.
A tanulmány megállapításait összefoglalva az e-rollerek ökológiai lábnyoma természetesen jóval kisebb, mint az autóké, de a kerékpárnál azonban lényegesen környezetszennyezőbb megoldást jelentenek és nem nyújtanak az autózással szemben előnyös közlekedési alternatívát. Az elektromos rollerrel pont az a legnagyobb probléma, hogy a belvárosi gyalogos és kerékpáros közlekedés helyettesítésére vált népszerű eszközzé, és a turisták kedvelt játékszere lett, holott a városi életminőség javítására és környezetvédelmi szempontból éppen a gépjárműforgalom kiváltásában kellene szerepet vállalnia. Ezt tetézve, az elektromos roller a használt akkumulátor miatt környezetszennyező közlekedési eszköznek tekinthető.
A UBA-tanulmány leszögezi: az elektromos rollerek csak abban az esetben tekinthetők környezetbarát közlekedési megoldásnak, ha robbanómotoros járművet, autót vagy motorkerékpárt váltanak ki, például az autózás helyett a tömegközlekedésre való átszállást könnyítve meg. Amennyiben viszont gyalogos vagy kerékpáros közlekedés helyett használják, akkor környezetkárosító megoldásnak számítanak. Az e-rollereket a belvárosok helyett elsősorban a külvárosokba kellene terelni, azonban az őket kölcsönző vállalkozások üzleti érdekeik miatt inkább turistaszórakoztató eszközként a belvárosokba csoportosítják azokat.
A másik nagy probléma használatuk súlyosan balesetveszélyes volta. A roller mind használójára, mind környezetére nézve roppant veszélyes. Irányítása nehézkes, fékrendszere gyenge, egy hagyományos rollerének felel meg, azonban a rá szerelt erős motor miatt 30 km/óra feletti sebességet is el lehet érni vele, aminél sem megállni, sem kanyarodni nem lehet. A kanyarodás eleve külön téma, mert a legtöbb rolleren nincsen index, vagyis karral kellene jelezni az irányváltást, ebben az esetben viszont a roller egy kézzel való irányítása extrém kaszkadőrmutatványnak számít.
Nem világos, hogy milyen közlekedési szabályok vonatkoznak az e rollerekre, ki, hol használhatja, kihágás esetén milyen büntetésre számíthat. Például szankció lehet súlyos kihágás esetén a vezetői engedély elvétele, de mi van, ha az elkövetőnek nincs is? A hab a tortán, hogy az e-roller még akkor is tud balesetveszélyes lenni, ha nem közlekedik, hanem csak egyszerűen otthagyták valahol. Például keresztbe egy bicikliúton, vagy egy parkoló autó mögött elfektetve (vagy alá betolva).
További információkért kérjük, keresse munkatársainkat az alábbi elérhetőségen:
szabvtit@mszt.hu
Forrás:
https://24.hu/belfold/2018/05/29/budapest-v-kerulet-segway-beerbike-riksa/
https://mandiner.hu/cikk/20190903_nemet_tanulmany_nem_kornyezetbarat_eszkoz_az_elektromos_roller
https://index.hu/belfold/budapest/2018/05/29/belvaros_segway_beerbike_elektromos_roller_kitiltas/
https://www.valaszonline.hu/2019/11/11/elektormos-roller-veszelyek-kornyezetszennyezes-elemzes/
Kosák Gábor
2020. november