Fogyasztói incidensek kivizsgálása –
Új bizottság
A fogyasztóvédelem mindnyájunkat érintő téma, éppen ezért a fogyasztókat érintő hátrányos események, incidensek kivizsgálása is prioritás a szabványosítók és a jogszabályalkotók számára. Fontos, hogy legyen olyan előírás, amely alapján ezt el lehet végezni.
Ezt az űrt betöltve 2020 júniusában megalakult az ISO legújabb projektbizottsága, az ISO/PC 329 Consumer incident investigation guideline. A titkárságot a japán tag látja el, és a megalakuláskor már 13 ISO-tagszervezet jelezte, hogy aktívan szeretne a kidolgozandó szabványok elkészítésében részt venni, valamint további 13 tag megfigyelőnek jelentkezett.
De mit is jelent az, hogy fogyasztói incidens? A bizottság definíciója szerint minden olyan esemény, amelyben a fogyasztó fizikai sérülését vagy akár a halálát okozza egy adott termék, szolgáltatás, létesítmény, vagy kapcsolódó dolog felhasználása.
A fogyasztói incidensek kivizsgálásának célja lehet az esemény megismétlődésének elkerülése vagy akár az általános fogyasztói biztonság növelése. A bizottság célja, hogy útmutatást adjon az ilyen célú kivizsgálások lefolytatásában.
Lehetőség van magyar részről is bekapcsolódni a szabványok kidolgozásába, ebben az MSZT tud segítséget nyújtani. A téma érdekes lehet minden, a folyamatban érintett szervezet, mint például fogyasztóvédelmi szervezetek, személyek; kivizsgálással foglalkozó vállalatok mérettől függetlenül; vagy bármely, a szabályozásban érintett intézmény számára.
További információkért vagy a munkába való bekapcsolódás igénye esetén kérjük, keresse Krantz Domokost, az MSZT Szabványosítási Titkárságának főosztályvezető-helyettesét a szabvtit@mszt.hu címen.
Krantz Domokos
2020. július