Íme a hidrogénkút, alatta látszik a hatalmas földelő fémlemezTüzelőanyag-cellák

Az IEC kiadta az IEC 62282-3-200 Tüzelőanyagcella-technológia. 3-200. rész: Helyhez kötött, tüzelőanyag-cellás energiarendszerek. Teljesítőképesség-vizsgálati módszerek című új kiadású szabványt, amelyet a CENELEC módosítás nélkül idén európai szabványként átvett.

A tüzelőanyag-cellákra vonatkozó technológiák nemzetközi szabványosításával az IEC/TC 105 Tüzelőanyag-cellák műszaki bizottság foglalkozik. Önálló európai szabványosítás ezen a területen nincs, a nemzetközi szabványokat az IEC-bizottság európai tükörbizottsága a CENELEC/SR 105 módosítás nélkül veszi át.

Tüzelőanyag-cellák segítségével a tüzelőanyagban – javarészt hidrogéntartalmú szerves vegyületekben vagy magában a hidrogénben – tárolt kémiai energiát közvetlenül, környezetbarát módon alakítják elektromos árammá. Talán a hidrogén a legtisztább az összes alternatív üzemanyag közül, ugyanis égése során az üzemanyagcellában csak vízgőz és hő keletkezik.

A BMW ezt a kísérleti járművet még a toyotás együttműködés előtt készítették, de azért megmutatták a sajtónakA tüzelőanyag-cella felhasználási területei

A hatékony és olcsó akkumulátorok kifejlesztési nehézségei vezettek el oda, hogy felvetődött, hogy a villamos járművek áramforrásaként érdemes lenne tüzelőanyag-cellát használni. Gépjárművekben a tüzelőanyag-cella használatának nagy előnye a benzinmotoros hajtáshoz képest a sokkal jobb hatásfok, a környezetbarát üzemmód és a korlátlan mennyiségű hidrogénkészletek. A hidrogén a jövő kőolaja? Sajnos a gyakorlati megvalósítás során problémák merülnek fel. A hidrogén előállítási nehézségein túl a járművekben történő tárolása költséges és veszélyes. További gondot okoz a katalizátorként használt platina drágasága és ritkasága. Minden nagy autógyártó rendelkezik saját üzemanyagcellás programmal, de a szériagyártásig még nem jutottak el. Ellenben a tüzelőanyag-cellát az űrkutatásban és a haditechnikában már évtizedek óta használják energiaforrásként.

A szabványosítás

A tüzelőanyag-cellával az MSZ EN 62282 Tüzelőanyagcella-technológia című szabványsorozat foglalkozik. Eddig 11 szabvány, módosítás és 4 műszaki jelentés, leírás jelent meg, 11 szabvány előkészületben van. Főbb részei:

  • Tüzelőanyagcella-modulok (MSZ EN 62282-2)
  • Helyhez kötött, tüzelőanyag-cellás energiarendszerek (MSZ EN 62282-3 sorozat)
  • Teljesítőképesség-vizsgálati módszerek (MSZ EN 62282-4)
  • Hordozható tüzelőanyag-cellás energiarendszerek (MSZ EN 62282-5)
  • Mikro-tüzelőanyagcellás energiarendszerek (MSZ EN 62282-6 sorozat)

Előkészületben van a 62282-7 sorozat (vizsgálati módszerek) és a 62282-8 sorozat (tüzelőanyag-cellák energiatárolóként visszatápláló üzemmódban), valamint a tüzelőanyag-cellák nemzetközi elektrotechnikai szótárának (IEC 60050-485) kiadása.

Érdeklődés esetén, valamint e szabványok magyar nyelven való bevezetésével kapcsolatban, illetve további információkért kérjük, keresse munkatársainkat az alábbi elérhetőségen:
szabvtit@mszt.hu

Amennyiben rész kíván venni a szabványok kidolgozásában vagy nyomon követné a szabványok életét, csatlakozzon és legyen az MSZT tagja.

A szabványok megvásárolhatók az MSZT Szabványboltjában vagy megrendelhetők a kiado@mszt.hu e-mail-címen a Megrendelőlap kitöltésével, vagy az MSZT webáruházában.

Kosák Gábor           
2016. augusztus