Tisztábban égő dízelmotor-hajtóanyag — Európai szabvány a tisztább levegőért

Az Európai Szabványügyi Bizottság (CEN) 2016 májusában jóváhagyta a szintézissel vagy hidrogénezéssel előállított paraffinos dízelmotor-hajtóanyagra vonatkozó új európai szabványt. Az EN 15940, amelyet 2016 végéig CEN-tagként az MSZT-nek is be kell vezetnie, azon forgalmazott paraffinos dízelmotor-hajtóanyagra vonatkozóan állapít meg követelményeket és vizsgálati módszereket, amelyek legfeljebb 7% (v/v) zsírsav-metil-észtert (FAME-t) tartalmaznak.

Mivel egyre növekszik a piaci igény a tisztább motorhajtóanyagok iránt, a paraffinos dízelmotor-hajtóanyag gyártói felismerték egy új előírás szükségességét. Az új európai szabvány, az EN 15940 jól példázza a gépjárműhajtóanyag-gyártók, az autógyártók és más európai érintettek közötti eredményes együttműködést, melynek során sikerült konszenzusra jutniuk a tisztább szállítást lehetővé tevő előírás kidolgozásában. A paraffinos dízelmotor-hajtóanyag használata elvezethet a levegőminőség helyi javulásához a meglévő kiszolgáló infrastruktúra megváltoztatása nélkül. Használható keverőkomponensként a hagyományos dízelhez adva vagy 100%-ban hajtóanyagként, mint ahogy ez számos európai országban történik.

„Az EN 15940 egy mérföldkő és a hatóságok, a motorhajtóanyag- és járműgyártók, de mindenekelőtt az európai tagállamok sikere" – nyilatkozott a témában Jörg Spanke, a „Paraffinos hajtóanyagok" munkacsoport elnöke.

Az EN 15940:2016 Gépjármű-hajtóanyagok. Szintézissel vagy hidrogénezéssel előállított paraffinos dízelmotor-hajtóanyag. Követelmények és vizsgálati módszerek szabványt a CEN/TC 19 „Ásványolaj-, szintetikus és biológiai eredetű gáz-halmazállapotú és folyékony gépjármű-hajtóanyagok, kenőanyagok és rokon termékek"európai műszaki bizottság dolgozta ki, amelynek titkárságát a Holland Szabványügyi Intézet (NEN) látja el.

Szintetikus úton előállított folyékony motorhajtóanyagok

A paraffinos dízelmotor-hajtóanyag olyan folyékony motorhajtóanyag, amelyet pl. szintézissel földgázból, biomasszából vagy szénből, illetve növényi olajok vagy állati zsírok hidrogénezésével állítanak elő. Ezek a jó minőségű motorhajtóanyagok tisztábban égnek el, mint a hagyományos kőolajalapú dízelmotor-hajtóanyagok és ily módon képesek csökkenteni a helyi károsanyag-kibocsátásokat, pl. a nitrogén-oxidok és a szilárd részecskék mennyiségét (azaz kevesebb lesz a látható fekete füst).

Érdeklődés esetén, valamint e szabvány magyar nyelven való bevezetésének támogatásával kapcsolatban, illetve további információkért kérjük, keresse munkatársainkat az alábbi elérhetőségen:
szabvtit@mszt.hu

A szabvány megrendelhető és megvásárolható az MSZT Szabványboltjában vagy megrendelhető a kiado@mszt.hu e-mail-címen a Megrendelőlap kitöltésével.

Czimer Gáborné
2016. június