Szállodák szolgáltatásaira vonatkozó követelmények

Az ISO/TC 228 nemzetközi szabványosító bizottságban kidolgozás alatt van az ISO 22483 Turizmus és kapcsolódó szolgáltatások. Szálláshelyek: Hotelek. Szolgáltatási követelmények című szabvány, amely minőségi követelményeket és ajánlásokat fogalmaz meg a szállodák számára, függetlenül azok osztályozásától és kategóriájától. A szabvány a szállodák kötelező (szükséges) és nem kötelező szolgáltatásait tárgyalja. A kötelező szolgáltatások körébe tartozik a személyzet, az információnyújtás, a kommunikáció és marketing, a recepció, a szálláshely, a biztonság, a vendégek ellátása, a karbantartás, a takarítás, illetve a vendégek elégedettsége. A nem kötelező szolgáltatások közé tartozik pl. az ebéd vagy vacsora biztosítása, a szobaszolgálat, a rendezvényszervezés.

A fogalommeghatározásokat követően a szabvány sorra veszi a személyzettel szemben támasztott követelményeket, majd az egyes szolgáltatásokra vonatkozó követelményeket, ahol kitér a recepciósok feladataira, a szobafoglalás menetére, a csomagkezelésre és a VIP-szolgáltatásokra. A dokumentum előírja a szálláshely mint szállásadó hely kötelező feladatait és felszereltségét, a szobák minimális berendezését, az étkeztetés kivitelezésének megoldási lehetőségeit (pl. büférendszerű, á la carte), valamint a konyhára vonatkozó előírásokat.

A szabvány kitér a medence és szauna/spa, valamint egyéb szórakoztató és sporttevékenységekhez szükséges terekre és azok felszereltségére, melyek mint kiegészítő szolgáltatások szerepelnek a dokumentumban.

Több fejezeten keresztül részletezi a biztonság témakörét – úgymint épületbiztonság, személyi biztonság, illetve élelmiszer-biztonság –, valamint a takarítás minőségi és mennyiségi követelményeit. Külön hangsúlyt kapott a vendégek elégedettségének felmérése.

A szabványkidolgozás jelenleg az „enquiry” fázisban tart, megjelenése előreláthatólag 2019 végére vagy 2020 elejére várható.

A szabványtervezet megvásárolható az MSZT Szabványboltban vagy megrendelhető a kiado@mszt.hu e-mail-címen a Megrendelőlap kitöltésével.

Csík Gabriella, Zajdon Anna
2019. január