Repülőtéri infrastruktúra

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) jelentése szerint a következő évtizedekben az utasok számának ugrásszerű növekedése várható. Az IATA 7,2 milliárd utassal számol 2035-ben, amely közel kétszerese a jelenlegi 3,8 milliárdnak.

Azonban a repülőterek infrastrukturális fejlődésének mértéke egyelőre elmarad a megnövekedett utazási igény miatt a szükségestől. A nagyobb repülőterek forgalma már most meghaladja a tervezett befogadóképességet, míg más reptereken most kezdik megtapasztalni a torlódás okozta kellemetlenségeket.

Ezért kiemelten fontos a repülőtereket körülvevő infrastruktúra megfelelő kialakítása (utak, parkolóhelyek, beszállófolyosók, szállítóberendezések, közművek, vízvezetékek), mivel ezek képezik a repülőtér kialakításának, esetleges bővítésének alapját.

Az ISO/TC 20 Légi és űrjárművek új SC 17 Repülőtéri infrastruktúra albizottság feladata lesz ezen problémák megoldásaként szabványok kidolgozásával segíteni a kialakítást.

Többek között a következő témakörökben készülnek szabványok:

  • le- és felszállópályák kialakítása (Grooving of landing and take-off lanes);
  • aszfalt- és ökológiai burkolatok (Asphaltic ecologic paving);
  • függőleges festett jelzések és elektronikus táblák (festett és világítójelzések) [Vertical signalling with painting and electric-electronic boards (painted and lighted signage)].

Várjuk a fenti témában érdekelt/érintett szervezetek, vállalatok képviselőinek jelentkezését, amennyiben részt kívánnak venni a nemzetközi szabványosító műszaki bizottság munkájában. A részvétellel kapcsolatban további információ a szabvtit@mszt.hu e-mail-címen kapható.

Palkovics Mihály
2017. február