Munkaértekezleti megállapodás a tisztább levegőért

A CWA 17379:2019 Általános útmutató az összehasonlítható emissziós adatok valós vezetési körülmények közötti gyűjtésének módszeréhez hivatkozási számú és című munkaértekezleti megállapodásnak Európában aktív szerepet szánnak a levegő minőségének – főleg a városokban – javítása érdekében. Először tesznek közzé olyan kiadványt, amely Európa-szerte elismert vizsgálati módszert és útmutatót tartalmaz az autók és kisteherautók közúti tesztelésére és a városokban lévő nitrogén-oxid (NOx) kibocsátására vonatkozó adatok összegyűjtésére. Elsősorban a megállapodásban leírt módszerek és követelmények biztosítják, hogy a hordozható kibocsátásmérő rendszerrel (Portable Emissions Measurement System) végzett vizsgálati eljárást következetesen alkalmazzák. Az így gyűjtött adatok lehetővé teszik a különböző járművek kibocsátásának különböző vizsgálóállomásokon keresztüli korrekt összehasonlítását.

2017. szeptember 1-je óta az összes új autó típusjóváhagyása tartalmaz egy ún. közúti vizsgálatot, amely az RDE-ként (Real Driving Emissions) ismert emissziós szabvány része. Ezt az európai típusvizsgálatot azért fejlesztették ki és valósították meg, hogy a modern autók normál használat és különböző vezetési körülmények között ne lépjék túl az előírt kibocsátási határértéket.

A CWA 17379:2019 az RDE-módszeren alapul és leírja a városi vezetés közbeni tényleges kibocsátás vizsgálati folyamatát azzal a céllal, hogy a különböző járművek közúti kibocsátását megfelelően össze lehessen hasonlítani. A bevezetett szigorú követelmények megkövetelik minden modell tesztelését legalább két ugyanolyan példával három különböző burkolt útszakaszon mérve (20 km/h és 40 km/h átlagsebességgel legalább öt 10 km-es szakaszon).

E módszer alkalmazásával az eredmények átláthatóságot adnak a városi vezetés során keletkező nitrogén-oxid-kibocsátást illetően. Ez segíti az autóvásárlókat, a politikai döntéshozókat és egyéb érdekcsoportokat, hogy megalapozott döntést hozzanak a járműveik beszerzésekor a városi levegőminőségre gyakorolt hatásuk figyelembevételével.

A CEN/WS 090 a CWA 17379:2019 munkaértekezleti megállapodást 2019. január 30-án tette közzé. A megállapodás több mint 40 tudós, fogyasztói csoport, politikai döntéshozó, mérnök, civil szervezet és az Európai Bizottság párbeszédének eredménye, mely munkát Nick Molden vezette, aki az Emissions Analytics alapítója és az Allow Independent Road-testing (AIR) társalapítója. A bizottság titkárságát az UNI, az Olasz Nemzeti Szabványügyi Egyesület látja el.

Forrás: A CEN honlapja

Csík Gabriella és Zajdon Anna
2019. április