Szabványos eljárást kapnak a fogyasztói garanciák

A hibás áruk és a kétértelmű szavatossági idő a vásárlók és kereskedők legnagyobb mumusa, ezért a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) egy új szabvány kidolgozásával szeretné ezen problémákat orvosolni.

A hibás áruk és a kifogásolható szolgáltatások jelentős pluszköltségeket hordoznak magukban mind a fogyasztók, mind az egész társadalom tekintetében. Egy brit kutatás* kimutatta, hogy a problémákat az országba érkező nem megfelelő termékek és szolgáltatások okozzák, ami több mint 6 milliárd font pluszköltséget jelent évente, nem is beszélve az elvesztegetett időről és az ezzel járó stresszről.

Ugyanakkor a már meglévő garanciákkal is problémák vannak, mivel nem minden esetben orvosolják a hibás árukat, ami egyre több vásárlói panaszt generál. Ez adódhat a tisztázatlan garanciafeltételekből és az országonkénti eltérő szavatossági időkből, amely viszont a felelősségvállalás tekintetében vált ki vitákat.

Ezen helyzetek tisztázása érdekében kezdték meg az ISO/PC 303 projektbizottság keretein belül az új szabvány kidolgozását, amely a hatékony és egyértelmű fogyasztói garanciákra ad majd egy nemzetközi mércét, mindezzel elősegítve a gyártók és kereskedők iránti vásárlói bizalom növelését és a jobb kereskedelmet.

Az új szabvány kidolgozásánál figyelembe veszik az ISO/IEC Guide 14:2003 Fogyasztóknak szánt vásárlási információk árukról és szolgáltatásokról szóló nemzetközi útmutatót.

Ha felkeltettük érdeklődését és szeretne a szabvány kidolgozásában részt venni jelezze a szabvtit@mszt.hu e-mail-címen.

*Office of Fair Trading, Consumer Detriment: Assessing the frequency and impact of consumer problems with goods and services (April 2008).

Forrás: http://www.iso.org/iso/home/news_index/news_archive/news.htm?refid=Ref2062

Csík Gabriella
2016. május