CEN-CENELEC Workshop az autonóm mobilitásról
2018. november 21-én a CEN és a CENELEC egynapos összejövetelt tartott Brüsszelben az alábbi témakörben: „Városi autonóm mobilitás: Milyen szerepe van a szabványoknak?”. E rendezvény fő témája az ágazatközi megközelítés szükségességének megvitatása volt, mely nélkülözhetetlen a városi közlekedésben az automatizált mobilitás által okozott kihívások kezeléséhez.
A különböző közlekedési ágazatok (légi, vasúti, közúti, tömegközlekedési, közlekedési szolgáltatók), az ipar (járművek és infrastruktúra), a döntéshozók, a technológiai szolgáltatók és az önkormányzatok képviselői a szabványosítókkal közösen megvitatták a várható fejlesztéseket és a kapcsolódó kihívásokat, az iparágak jövőbeli törekvéseit akadályozó tényezők megelőzését, valamint azt, hogy hogyan járulhatnak hozzá a szabványok a célok eléréséhez.
Az automatizált mobilitás az egyik módja lesz a mai társadalmi kihívások – mint például a dugó, a légszennyezés, az öregedő társadalom és az elvárosiasodás – megoldásának, amely nyilvánvaló a városokban. A dugók elkerülésére megoldást jelenthet a megosztott mobilitás (közös autóhasználat, tömegközlekedés, e-kerékpárok). Ennek megvalósításához azonban együttműködésre van szükség a hatóságok, a tömegközlekedés irányítói és a harmadik fél szereplői között. A fogyasztók szokásaira így a városi mobilitás forradalma jelentős hatással lesz.
A szabványosítás nagy szerepet játszhat a multimodális megoldásokban, elsősorban a technológia, az infrastruktúra, a szolgáltatások, az adatkezelés és a biztonság tekintetében.
Az Európai Bizottság hivatalosan is elismerte a szabványok kiemelt szerepét. A Bizottság 2018. májusi közleményében – „Az automatizált mobilitás felé vezető úton: Az Európai Unió jövőbeli mobilitási stratégiája” – megemlíti, hogy „annak érdekében, hogy az automatizált mobilitás társadalmilag elfogadottá váljon, csak a legmagasabb biztonsági szabványok lesznek kielégítőek. Kezelni kell az új kockázatokat mint a technológiára való túlzott hagyatkozás, és annak helytelen használata. Továbbá az újabb kérdésekkel is foglalkozni kell, úgymint a vezető nélküli járművek infrastrukturális támogatásának szintje és az infrastruktúra kölcsönhatása a járművekkel.
E meggyőződés alapján a rendezvény során a résztvevők a szabványosítás következő elsődleges céljait azonosították:
- az összes érdekelt fél összehívása;
- az interoperabilitás megoldása;
- a közös nyelv meghatározása és annak biztosítása, hogy a specifikációkat mindenki megértse;
- a megoldások és szolgáltatások méretezése;
- a biztonság biztosítása;
- a felhasználói bizalom fenntartása;
- a fogyasztók általi elfogadás elősegítése.
Ezek a célok a későbbiekben a CEN/TC 278 Intelligens közlekedési rendszerek, a CEN/TC 301 Közúti járművek és a CENELEC TC 9X Vasúti villamos és elektronikus berendezések mindennapi munkáját fogják képezni.
A CEN és a CENELEC gondoskodik arról, hogy valamennyi érdekelt fél együttműködve és közmegegyezéssel részt vegyen a közös célok elérésében és fejlesztésében.
Forrás: https://www.cencenelec.eu/news/brief_news/pages/tn-2018-081.aspx
Szalay Anna
Nagy Gábor
2019. március